Concursuri

noiembrie 06, 2024

PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ORADEA organizează concurs de recrutare pentru ocuparea unor funcţii publice specifice  de polițist local din cadrul Direcției Poliția Locală Oradea

PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ORADEA, publică anunțul privind

organizarea concursului de recrutare pentru ocuparea unor funcţii publice specifice  vacante în

baza art. VII din OUG nr. 115/2023 – alin.(3) și art. VII alin. (7)/XI din OUG 121/2023 pentru

modificarea și completarea Codului administrativ

Data publicării a anunțului: 06.11.2024

Funcțiile publice scoase la concurs: – poliţist local, clasa I, grad profesional debutant – COMPARTIMENT SIGURANȚA CIRCULAȚIEI – 5 posturi

Data, ora și locul desfășurării probei suplimentare (proba sportivă): 10.12.2024, ora 10:00 – Sala Polivalentă din cadrul Complexului Sportiv al UNIVERSITĂȚII ORADEA

Proba sportivă – Evaluarea  performanței  fizice  a  candidaților  constă  în  parcurgerea  în întregime a traseului practic- aplicativ și a elementelor care îl compun și se va desfășura conform procedurii stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Poliţiei Locale Oradea, aprobat prin Hotărârea Consiliului .Local nr.1287 din 21.12.2023, atașat prezentului anunț

Data, ora și locul desfășurării probei scrise

12.12.2024, ora 10:00 la  PRIMARIA MUNICIPIULUI ORADEA

Data și ora probei de interviu se va afișa pe site-ul instituției odată cu afișarea rezultatelor probei scrise

Perioadă verificare eligibilitate candidați: în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data expirării

termenului de depunere a dosarelor.

Perioadă depunere contestație la verificarea eligibilității candidaților: în termen de o zi lucrătoare de la data afişării rezultatului verificării eligibilității candidaților.

Perioadă soluționare contestații la verificarea eligibilității candidaților: în termen de o zi lucrătoare de la

expirarea termenului de depunere a contestaţiilor.

Condiții pentru ocuparea posturilor:

Studii de specialitate:- studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă

Vechime minimă în specialitatea studiilor 0 ani

Cerinţe specifice

– apt din punct de vedere medical și fizic confirmat prin fișa medicală (apt port armă și apt permis de

conducere ctg. B);

– apt psihologic pentru permis „port armă”, pentru permis de conducere ctg. B si pentru desfășurarea

activității în condiții de izolare, confirmat prin aviz psihologic eliberat de un psiholog autorizat în domeniul Siguranței și Apărării Naționale;

– permis de conducere: categoria B;

– abilităţi de comunicare şi relaţionare cu cetăţeanul;

– rezistenţă la stres şi efort prelungit.

Perioada de depunere a dosarelor:  06.11.2024 – 25.11.2024 la Serviciul Resurse Umane, cam. 122 sau 125, et. I, interval orar: 8-15

Conţinutul dosarului de concurs și modalitatea de înscriere la concurs

Dosarul de concurs conţine, în mod obligatoriu:

  • formularul de înscriere prevăzut la art. 137 lit. b) din Anexa nr. 10 din OUG nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare prin raportare la art. VII din OUG nr. 121/2023, atașat prezentului anunț;
  • copia cărţii de identitate;
  • copia actului doveditor emis de autorităţile competente, în cazul în care a intervenit schimbarea numelui consemnat în certificatul de naştere;
  • copii ale diplomelor de studii sau echivalente, certificatelor şi altor documente care atestă efectuarea unor specializări şi perfecţionări sau deţinerea unor competenţe specifice, după caz;
  • cazierul judiciar;
  • declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de înscriere, sau adeverinţa care să ateste lipsa calităţii de lucrător al Securităţii sau colaborator al acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică;
  • declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de înscriere, privind faptul că, în ultimii 3 ani, persoana nu a fost destituită sau nu i- a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare;
  • curriculum vitae, model comun european
  • fișa medicală (apt port armă și apt permis de conducere ctg. B);
  • aviz psihologic cu confirmarea apt psihologic pentru permis port armă, permis de conducere ctg. B, si pentru desfășurarea activității în condiții de izolare, eliberat de psiholog autorizat în domeniul Siguranței și Apărării Naționale;
  • declaraţia pe propria răspundere de confirmare a acceptării condițiilor de recrutare și examinare, conform formularului atașat anunțului de concurs;
  • tabel nominal cu rudele până la gradul II ale candidatului, conform formularului atașat anunțului de concurs;
  • livret militar (dacă este cazul);
  • permis de conducere (xerocopie) minim categoria B;
  • 3 fotografii cu dimensiunile de 3 cm x 4 cm;

Cazierul judiciar poate fi înlocuit cu o declaraţie pe propria răspundere prin completarea rubricii  corespunzătoare din formularul de înscriere. În acest caz, candidatul declarat admis la proba de verificare a eligibilităţii şi care nu a solicitat expres la înscrierea la concurs preluarea informaţiilor direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă are obligaţia să completeze dosarul de concurs pe tot parcursul desfăşurării etapei de selecţie, dar nu mai târziu de data şi ora organizării interviului, sub sancţiunea neemiterii actului administrativ de numire în funcţia publică. În situaţia în care, la înscrierea la concurs, candidatul solicită expres preluarea informaţiilor direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă, extrasul de pe cazierul judiciar se solicită potrivit legii şi procedurii aprobate la nivel instituţional.

Modalitatea de înscriere la concurs

Potrivit dispozițiilor art. VII alin. (17) din OUG nr. 121/2023, dosarul de concurs se poate depune personal de către candidat, se poate transmite prin intermediul unui serviciu de curierat sau se poate transmite în format electronic, la adresa de e- mail indicată de autoritatea sau instituţia publică în anunţul de concurs. Dosarelor de concurs transmise de candidaţi la adresa de e- mail indicată de autoritatea sau instituţia publică în anunţul de concurs după terminarea programului de lucru al autorităţii sau instituţiei publice, dar în perioada de depunere a dosarelor de concurs, li se atribuie număr de înregistrare în ziua lucrătoare următoare, iar dosarul de concurs este considerat ca fiind depus în termen.

Documentele care constituie dosarul de concurs se depun în copie, cu obligaţia candidatului de a prezenta secretarului comisiei de concurs originalele acestor documente, pentru certificare pentru conformitate cu originalul, până cel târziu la data desfăşurării probei interviului, sub sancţiunea neemiterii actului administrativ de numire în funcţia publică în cazul promovării concursului.

Condiții de ocupare a unei funcții publice potrivit art. 465 din Codul administrativ

 (1) Poate ocupa o funcţie publică persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:

a) are cetăţenia română şi domiciliul în România;

b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;

c) are vârsta de minimum 18 ani împliniţi;

d) are capacitate deplină de exerciţiu;

e) este apt din punct de vedere medical şi psihologic să exercite o funcţie publică. Atestarea stării de sănătate se face pe bază de examen medical de specialitate, de către medicul de familie, respectiv pe bază de evaluare psihologică organizată prin intermediul unităţilor specializate acreditate în condiţiile legii;

f) îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specialitate prevăzute de lege pentru ocuparea funcţiei publice –( conform anuntului de concurs);

g) dovedeşte prin certificat sau, după caz, prin alt tip de document absolvirea unei perfecţionări sau specializări stabilite expres de lege pentru ocuparea unor funcţii publice;

g indice 1) are cunoştinţe teoretice în domeniul tehnologiei informaţiei, nivel utilizator începător; (nu se aplică funcţiilor publice vacante şi temporar vacante care se ocupă prin concurs organizat în condiţiile prevăzute la art. VII şi art. XV din OUG nr. 121/2023)

g indice 2) îndeplineşte condiţia de ocupare a postului referitoare la obţinerea unui aviz sau a unei autorizaţii, în condiţiile legii, în situaţia în care pentru funcţia publică respectivă este prevăzută ca obligatorie această condiţie de ocupare a postului, justificată de îndeplinirea unor atribuţii care necesită un astfel de aviz sau autorizaţie;

h) nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face- o incompatibilă cu exercitarea funcţiei publice, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia post- condamnatorie sau dezincriminarea faptei;

i) nu le- a fost interzis dreptul de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta, prin hotărâre judecătorească definitivă, în condiţiile legii;

j) nu a fost destituită dintr- o funcţie publică sau nu i- a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 3 ani;

k) nu a fost lucrător al Securităţii sau colaborator al acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică;

l) i s-a aplicat una dintre modalităţile de ocupare a funcţiilor publice prevăzute la art. 466 alin. (2).

(2) Condiţia de ocupare a funcţiei publice prevăzută la alin. (1) lit. g2) se îndeplineşte în termenele şi condiţiile prevăzute de legislaţia specifică.

Bibliografie și tematică

1. Constituția României, republicată

cu tematica: Constituția României, republicată

2. Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de

discriminare, republicată, cu modificările și completările ulterioare

cu tematica: Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de

discriminare, republicată, cu modificările și completările ulterioare

3. Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați, republicată, cu

modificările și completările ulterioare

cu tematica: Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați,

republicată, cu modificările și completările ulterioare

4. Partea I, titlul I şi titlul II ale părții a II- a, titlul I al părții a IV- a, titlul I şi II ale părţii a VI- a din Ordonanța

de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare

cu tematica: Partea I, titlul I şi titlul II ale părții a II- a, titlul I al părții a IV- a, titlul I şi II ale părţii a VI- a din

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare

5. Legea nr. 155/2010 poliţiei locale, republicată

cu tematica: Legea nr.155/2010 poliției locale, republicată

6. O.G. nr. 2/2001, privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările și completările ulterioare

cu tematica: O.G. nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările și completările

ulterioare

7. H.G. nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 privind

circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare

cu tematica: H.G. nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002

privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare:

  • Cap. V – Reguli de circulație.

 • Secțiunea 3 – Reguli pentru circulația vehiculelor, subsecțiunea 8 – oprirea, staționarea și parcarea.

 • Secțiunea 4 – Reguli pentru alți participanți la trafic, subsecțiunea 1, 3 și 4.

  • Cap. VII – Sancțiuni contravenționale și măsuri tehnico – administrative.

• Secțiunea 2 – Măsuri tehnico- administrative – subsecțiunea 4 – ridicarea vehiculelor.

• Secțiunea 3 – Sancțiuni contravenționale complementare, subsecțiunea 1 – aplicarea punctelor penalizare.

Atribuţii stabilite în fişa postului, precum şi alte date necesare desfăşurării concursului:

Atribuţiile postului:

           Poliţiştul local îşi desfăşoară activitatea în ture sau schimburi, conform Buletinului Posturilor, aprobat de către Directorul Executiv sau înlocuitorul legal.

           La intrarea în serviciu verifică şi ia în primire, sub semnătură, corespondența repartizată, documentele, materialele din dotare şi tehnica auto necesare îndeplinirii misiunilor.

           Poliţistul local răspunde de asigurarea ordinii şi liniştii publice, a regulilor de convieţuire socială, circulația pe drumurile publice, disciplina în construcții și afișajul stradal, protecția mediului şi activitatea comercială în zona în care este repartizat conform Buletinului Posturilor; acesta se va deplasa şi va acoperi şi celelalte sectoare, conform precizărilor date prin dispoziţiile Directorului Executiv, înlocuitorul legal al acestuia, a şefului ierarhic superior sau de către dispeceratul Direcției Poliţiei Locale Oradea.

         În cadrul Direcției Poliția Locală activitatea se desfăşoară pe baza celor stabilite și  consemnate în Buletinului Posturilor, conform prevederilor Legii 155/2010, H.G 1332/2010, atribuţiilor prevăzute în fișa postului și anexele la aceasta, dispoziţiilor Directorului Executiv, înlocuitorului legal al acestuia sau a şefului ierarhic superior, dar și a precizărilor ofiţerului de serviciu din Dispecerat, asigurând preponderent zona de responsabilitate.

      La nevoie, execută serviciul în patrulă mixtă cu agenţi din cadrul Poliţiei Municipiului Oradea, pe sectoarele repartizate, în schimburi, îndeplinind atribuţiile din fişa postului conform Buletinului Posturilor, cu respectarea prevederilor legale şi a HCL în vigoare, conform dispozițiilor Directorului Executiv, înlocuitorului legal al acestuia, a şefului ierarhic superior sau a precizărilor ofițerului de serviciu.

          Agenţii Poliţiei Locale Oradea, pentru mobilitate şi eficienţă în serviciul public, prin flexibilizarea şi mărirea suprafeţei zonale de lucru, având în vedere numărul redus de personal şi sectorizarea pe activităţi, acţionează în principal pe zona de competenţă relativă prevăzută în Buletinul Posturilor, conform zonelor de responsabilitate cuprinse în Planul de Ordine și Siguranță Publică al municipiului Oradea, dar la dispoziţia conducerii instituţiei sau a dispecerului, în lipsa altor patrule, în cazul în care se impune intervenţia rapidă pe baza principiului – ,,cel mai apropiat polițist de locul faptei”, acționează pe toată raza teritorială a Municipiului Oradea ori de câte ori situația operativă  o impune.

          La ieşirea din serviciu predă documentele, materialele din dotare, tehnica auto,  şi întocmeşte raportul privind modul de îndeplinire a misiunilor.

I. Atribuţii generale

  • Să cunoască  şi să respecte prevederile legale ce reglementează activitatea de asigurare a ordinii şi liniştii publice, a regulilor de convieţuire socială, circulația pe drumurile publice, disciplina în construcții și afișajul stradal, protecția mediului, activitatea comercială precum şi normele de protecţia muncii şi P.S.I şi a celor specifice situaţilor de urgenţă care le-au fost prelucrate;
  • Să respecte și să aplice prevederile legilor şi ale actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice locale a municipiului Oradea;
  • Aplică legislația de bază în domeniile repartizate în competenţă, date prin lege sau acte    administrative, îndeplinind atribuțiile conform legislației în vigoare și procedurii de lucru specifice;
  • Să respecte normele de conduită profesională şi civică prevăzute de Codul Administrativ și de către Codul de conduită etică și de integritate ale funcționarilor publici și ale personalului contractual din cadrul Aparatului de Specialitate al Primarului Municipiului Oradea;
  • Este obligat să se conformeze dispoziţiilor primite de la superiorii ierarhici, dar  are dreptul să refuze, în scris şi motivat, îndeplinirea dispoziţiilor primite de la superiorul ierarhic, dacă le consideră nelegale. Dacă cel care a emis dispoziţia o formulează în scris, este obligat să o execute, cu excepţia cazului în care aceasta este vădit nelegală. Poliţistul local are îndatorirea să aducă la cunoştinţă superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispoziţia astfel de situaţii;
  • Cunoaște prevederile Regulamentului de ordine interioară în vigoare, a Regulamentului de Organizare şi Funcţionare al Direcției Poliția Locală, a Planului de Ordine şi Siguranţă Publică a Municipiului Oradea, a legislaţiei şi a procedurilor specifice și ia la cunoștință de modificările aduse, pe care și le însușește;
  • Se prezintă la serviciu în condiţii corespunzătoare  pentru îndeplinirea îndatoririlor ce îi revin; Să nu consume băuturi alcoolice și să nu se afle sub influența alcoolului sau a altor substanțe psihotrope, pe timpul executării sarcinilor de serviciu;
  • Respectă programul de lucru și sectorizarea, prevăzute în buletinul posturilor aprobat de către conducere, executând serviciul pe sectoarele repartizate fiecărui schimb, conform Buletinului Posturilor;
  • Răspunde de sectorul de activitate și se preocupă de eficientizarea activității în limitele competențelor sale legale;
  • Polițistul local este înzestrat cu echipament corespunzător, pentru activitatea de ordine publică și rutieră, purtând ținuta regulamentară pe toata durata exercitării serviciului;
  • Menține permanent contactul cu dispeceratul și cu conducerea instituției, răspunzând prompt la stația radio de emisie-recepție, la apelurile telefonice primite pe telefonul de serviciu sau alte mijloace electronice de comunicare (whatsapp, e-mail); dacă nu poate răspunde din motive obiective, sună în cel mai scurt timp posibil, imediat ce cauza care le-a determinat a dispărut;
  • Informează şeful ierarhic superior și dispeceratul despre activitatea  zilnică, neregulile constatate în timpul programului, măsurile luate şi sancţiunile aplicate;
  • Cooperează permanent cu patrulele din celelalte sectoare de activitate;
  • Conduce prudent şi cu responsabilitate autovehiculul de serviciu, după caz, destinat rezolvării misiunilor din teren, repartizat conform Buletinului Posturilor, având dreptul de a conduce autovehiculul de serviciu doar după obținerea avizului psihologic, conform prevederilor legale în vigoare, răspunzând de starea tehnică a acestuia și are obligația de a informa de îndată orice defecțiune sau incident;
  • Se prezintă obligatoriu la ședințele de pregătire profesională, testările profesionale, la ședințele de tragere cu armamentul din dotare, pregătire fizică, control medical efectuat de către medicul de medicina muncii, la testarea psihologică și la orice astfel de testări este solicitat, pregătire fizică, control medical efectuat de către medicul de medicina muncii;
  • Se informează zilnic, referitor la legislaţia din domeniul său de competenţă, pentru a lua act de eventualele modificări;
  • Consultă zilnic avizierul pentru a lua act de informaţiile noi afişate;
  • Identifică metode de îmbunătățire a activităților instituției și propune măsuri specifice pentru îmbunătățirea activității proprii sau a compartimentului;
  • Este proactiv în exercitarea atribuţiilor de serviciu şi se autoperfecţionează continuu;
  • Întocmește rapoarte de activitate, de câte ori se solicitã;
  • Verifică și soluţionează, în cadrul termenelor stabilite prin lege sau de către șeful ierarhic superior, Directorul Executiv, înlocuitorul legal al acestuia, potrivit competenţelor specifice ale autorităţilor administraţiei publice locale, adrese/petiții/sesizări ale cetăţenilor, operând soluția în programul electronic CID (circulația internă a documentelor);
  • Rãspunde faţã de legalitatea soluţiilor şi încadrarea în termenele stabilite;
  • Întocmește adrese, note interne, referate cãtre compartimentele, birourile sau serviciile din Primãrie cu care colaborează și răspunde la notele interne repartizate, operând soluția în programul electronic CID (circulația internă a documentelor);
  • Pentru relaţionarea eficientă cu cetăţenii, soluţionarea operativă a sesizărilor, reclamaţiilor şi propunerilor acestora, agentul, prin verificarea în teren, relaţionează cu publicul, colaborează cu asociaţiile de proprietari, organizează şi desfăşoară activităţi de informare şi popularizare „din casă în casă” la iniţiativa Primăriei municipiului Oradea şi a Direcției Poliţia Locală pentru creşterea gradului de siguranţă şi confort a cetăţenilor, împărțind la nevoie pliante și invitații;
  • Este obligat să manifeste promptitudine în relaționarea cu primarul;
  • Menţine ordinea publică în imediata apropiere a unităţilor de învăţământ publice dinmunicipiul Oradea, de luni până vineri – pe perioada anului şcolar, mai puţin vacanţele – în intervalul orar 7:30 – 8:15, conform repartiţiei menţionate în Buletinul Posturilor;
  • Afişează/înmânează procesele verbale de contravenţii care nu au putut fi comunicate prin poștă şi mandatele de executare, în vederea îndeplinirii procedurii de comunicare a acestora, întocmind  un proces verbal de îndeplinire a procedurii şi realizând poze;
  • Constată contravenţii şi aplică sancţiuni, potrivit competenţei, pentru nerespectarea legislaţiei privind ordinea şi liniştea publică, disciplina rutieră, comerţul stradal- control comercial, protecţia mediului, salubritate, afişajul stradal;
  • Întocmește zilnic raport de activitate detaliat sau completează raportul de activitate pus la dispoziție cu minuțiozitate;
  • Acționează și menţine ordinea şi liniştea publică în zonele şi locurile stabilite prin planul de ordine şi siguranţă publică al municipiului aprobat în condiţiile legii, pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale, precum și pentru menținerea ordinii și liniștii publice sau curățeniei localității, conform zonei de competență stabilită în Buletinul Posturilor;
  • Să menţină ordinea publică în imediata apropiere a unităţilor de învăţământ publice,  în parcările auto aflate pe domeniul public sau privat al municipiului Oradea, în zonele comerciale şi de agrement, în parcuri, pieţe, cimitire, precum şi în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea, în administrarea municipiului Oradea sau a altor instituţii/servicii publice de interes local, stabilite prin planul de ordine şi siguranţă publică;
  • Să participe, împreună cu autorităţile competente prevăzute de lege, potrivit competenţelor, la activităţi de salvare şi evacuare a persoanelor şi bunurilor periclitate de calamităţi naturale ori catastrofe, precum şi de limitare şi înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;
  • Să acţioneze pentru identificarea cerşetorilor, a copiilor lipsiţi de supravegherea şi ocrotirea părinţilor sau a reprezentanţilor legali, a persoanelor fără adăpost; anunţă personalul specializat din cadrul Poliţiei Locale responsabil cu combaterea fenomenului de apelare la mila publicului; procedează la încredinţarea acestora serviciului public de asistenţă socială în vederea soluţionării problemelor acestora, în condiţiile legii, când acestea se impun; Constată contravenţii şi sancţionează persoanele care apelează la mila publică;
  • Constată contravenții și aplică sancțiuni, potrivit competenței, pentru nerespectarea legislaţiei privind regimul de deţinere a câinilor periculoşi sau agresivi, a celei privind programul de gestionare a câinilor fără stăpân şi a celei privind protecţia animalelor şi sesizează serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân despre existenţa acestor câini – comunicând persoanelor desemnate din cadrul Administrației Domeniului Public aceste situații, acordând sprijin personalului specializat în capturarea şi transportul acestora la adăpost;
  • Să asigure protecţia personalului din aparatul de specialitate al primarului, din instituţiile sau serviciile publice de interes local la efectuarea unor controale ori acţiuni specifice;
  • Să participe, împreună cu alte autorităţi competente, la asigurarea ordinii şi liniştii publice precum și la asigurarea măsurilor de circulație cu ocazia adunărilor publice, mitingurilor, marşurilor, demonstraţiilor, procesiunilor, acţiunilor de pichetare, acţiunilor comerciale promoţionale, manifestărilor cultural artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum şi de alte activităţi care se desfăşoară în spaţiul public şi pe drumul public care implică aglomerări de persoane;
  • Să asigure paza bunurilor şi obiectivelor aflate în proprietatea municipiului Oradea şi/sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale sau a altor servicii/instituţii publice de interes local, stabilite de către consiliul local;
  • Să constate contravenţii şi să aplice sancţiuni pentru încălcarea prevederilor legale referitoare la tulburarea ordinii şi liniştii publice, combaterea fenomenului de apelare la mila publicului, pentru nerespectarea normelor legale privind convieţuirea socială stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, pentru faptele constatate în raza municipiului Oradea, în zona  de competenţă;
  • Să participe, alături de Poliţia Română, Jandarmeria Română, Armata, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență şi celelalte forţe ce compun sistemul integrat de ordine şi siguranţă publică, pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii stradale, în baza protocolului de colaborarea încheiat cu aceste structuri sau a dispozițiilor directorului executiv sau înlocuitorului legal al acestuia;
  • Să coopereze cu centrele militare zonale în vederea înmânării ordinelor de chemare la mobilizare şi/sau de clarificare a situaţiei militare a rezerviştilor din Ministerul Apărării Naţionale;
  • Să asigure măsuri de protecţie a executorilor judecătoreşti cu ocazia executărilor silite, la cererea acestora;
  • Să acorde, pe teritoriul municipiului Oradea, sprijin imediat structurilor competente cu atribuţii în domeniul menţinerii, asigurării şi restabilirii ordinii publice;
  • Să participe la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină, polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Să asigure, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Să constate contravenţii şi să aplice sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulaţia în zona pietonală, în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu handicap, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului şi a municipiului Oradea, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Intervin, la solicitările dispeceratului, la evenimentele semnalate prin Serviciul de urgenţă 112, pe principiul “cel mai apropiat poliţist de locul evenimentului intervine”, în funcţie de specificul atribuţiilor de serviciu stabilite prin lege, în limita competenţei teritoriale, și întocmesc fişa de intervenţie la evenimente;
  • Acționează, alături de Poliția Română, Jandarmeria Română, şi celelalte forţe ce compun sistemul integrat de ordine şi siguranţă publică pentru depistarea persoanelor și a bunurilor urmărite în temeiul legii;
  • Participă la executarea măsurilor stabilite în situații de urgență;
  • În cazul constatării în flagrant a unei fapte penale, imobilizează făptuitorul, ia măsuri pentru conservarea locului faptei, identifică martorii oculari, sesizează imediat organele competente şi  predau făptuitorul Inspectoratului Județean de Poliție Bihor,  pe bază de proces verbal, în vederea continuării cercetărilor;
  • Conduc la sediul Direcției Poliției Locale/ Inspectoratului Județean de Poliție Bihor persoanele suspecte, a căror identitate nu a putut fi stabilită, în vederea luării măsurilor ce se impun;
  • Verifică şi soluţionează sesizările, reclamaţiile, adresele și petițiile primite din partea cetățenilor municipiului Oradea, legate de probleme specifice compartimentului,  în cadrul termenelor de rezolvare stabilite prin lege sau de către șeful ierarhic superior;
  • Confiscă bunurile destinate, folosite sau rezultate din contravenţii, conform prevederilor legale în vigoare, ca măsură complementară;
  • Verifică activitatea de taximetrie, în staţiile de aşteptare şi în proximitatea acestora, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Asigură respectarea traseelor temporare deschise traficului greu, pentru devieri, în funcţie de lucrările în curs;
  • Ține legătura cu compartimentele de specialitate de la  Direcția Tehnică din cadrul Primariei Mun. Oradea, pentru cunoașterea  schimbărilor temporare de situații și a dispozițiunilor pe linia traficului greu;
  • Controlează respectarea prevederilor legale privind condiţiile de ridicare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere şi industrial de către operatorul licenţiat care are dreptul să presteze acest serviciu pe raza municipiului Oradea;
  • Supraveghează depozitele de deșeuri aflate în circumscripția teritorială a unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale pentru prevenirea declanșării unor incendii, cu consecințe negative pentru viața oamenilor, mediu și bunuri materiale;
  • Veghează la respectarea standardelor și a normelor privind nivelul de zgomot și poluare sonoră, sesizează autorităţilor şi instituţiilor publice competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, inclusiv fonică;
  • Participă la acţiunile de combatere a zoonozelor deosebit de grave şi a epizootiilor;
  • Identifică bunurile abandonate pe domeniul public sau privat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau pe spaţii aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale ori a altor instituţii/servicii publice de interes local şi aplică procedurile legale pentru ridicarea acestora;
  • Verifică igienizarea surselor de apă, a malurilor, a albiilor sau cuvetelor acestora, respectarea normelor privind curățenia albiilor și a cursurilor de ape care traversează municipiul Oradea;
  • Verifică asigurarea salubrizării străzilor, a căilor de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepărtarea zăpezii şi a gheţii de pe căile de acces, dezinsecţia şi deratizarea imobilelor de către persoanele fizice şi juridice, în baza contractelor, a protocoalelor, a hotărârilor de consiliu local şi a prevederilor legale în vigoare;
  • Verifică existenţa contractelor de salubrizare încheiate de către persoane fizice sau juridice, potrivit prevederilor legale în vigoare;
  • Verifică ridicarea deşeurilor menajere de operatorii de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite cu utilizatorii prin contractul de salubrizare;
  • Verifică respectarea programului de lucrări privind asigurarea curăţeniei stradale de către firmele de salubritate şi în parcuri, de către firmele care deţin contract în acest sens cu Primăria municipiului Oradea;
  • Verifică respectarea măsurilor de transportare a resturilor vegetale rezultate de la toaletarea spaţiilor verzi, de către firmele abilitate și prestatorii de servicii care deţin contract cu Primăria municipiului Oradea în acest sens;
  • Verifică respectarea obligaţiilor privind întreţinerea curăţeniei de către instituţiile publice, operatorii economici, persoanele fizice şi juridice, respectiv curăţenia faţadelor, a locurilor de depozitare a diferitelor materiale, a anexelor gospodăreşti, a terenurilor aferente imobilelor pe care le deţin sau în care funcţionează, a trotuarelor, a rigolelor, a căilor de acces, a parcărilor, a terenurilor din apropierea garajelor şi a spaţiilor verzi;
  • Verifică respectarea normelor privind păstrarea curăţeniei în locurile publice;
  • Veghează la respectarea normelor privind protejarea şi conservarea spaţiilor verzi;
  • Veghează la aplicarea legislaţiei în vigoare privind deversarea reziduurilor lichide şi solide pe domeniul public, în ape curgătoare şi în lacuri;
  • Verifică respectarea prevederilor legale de mediu de către operatorii economici, în limita competenţelor specifice autorităţilor administraţiei publice locale;
  • Constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale în domeniul protecției mediului;
  • Răspunde de asigurarea respectării normelor specifice de protecţie a mediului, protecţia şi conservarea spaţiilor verzi, a normelor de gospodărire a localităţilor precum și de asigurarea respectării regulamentului serviciului de salubrizare a municipiului Oradea, în zona de competență stabilită prin Buletinul Posturilor de către conducerea Direcției Poliția Locală;
  • Patrulează constant în zona desemnată (auto/pedestru), efectuează pânde în zonele cu potențial de depozitare neregulamentară a deșeurilor, verifică metodic respectarea prevederilor legale și ia măsurile legale care se impun;
  • Pentru respectarea și implementarea normelor de gospodărire a localităților și a regulamentelor locale, identifică terenurile vizate de acestea și proprietarii/deținătorii legali atât în bazele de date informatizate ale Primăriei Municipiului Oradea cât și în baza de date ANCPI, iar la nevoie se deplasează pentru identificare la OCPI Bihor;
  • Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor contravenționale se va efectua de către polițiștii locali conform prevederilor H.C.L a Municipiului Oradea, legilor sau altor acte normative în vigoare. Agentul constatator are posibilitatea de a aplica măsura complementară a confiscării deșeurilor transportate nelegal pe raza municipiului. Acestea vor fi predate pe baza unui proces-verbal de predare–primire unui reprezentant al operatorului licențiat cu delegare de gestiune din partea Primăriei municipiului Oradea;
  • Patrulează periodic, conform planificării din Buletinul Posturilor, corespunzător Protocoalelor de Colaborare încheiate cu diferite structuri din domeniu, având ca scop informarea și conștientizarea populației cu privire la obligațiile legale ce îi revin, pentru a proteja și conserva mediul înconjurător, precum și pentru a reduce gradul de poluare, contribuind astfel la creșterea nivelului de sănătate publică;
  • Verifică respectarea normelor legale în materia colectării selective a deșeurilor menajere de către utilizatorii serviciului de salubritate. Colaborarea cu echipa mixtă formată din reprezentanți ai primăriei Oradea,  ai operatorului licențiat cu delegare de gestiune din partea Primăriei municipiului Oradea și ai societății care exploatează și administrază depozitul ecologic județean de deșeuri, are ca obiect verificarea respectării normelor legale în materia colectării selective pe activități specifice; 

Verificările vor consta în:

a. Control general sectorului de competență, iar la nevoie pe tot teritoriul municipiului, atât în recipienţii de colectare deţinuţi de persoanele fizice, cât şi în recipienţii de colectare deţinuţi de către persoanele juridice, asociaţii de proprietari şi agenţi economici;

b. Control în baza unor sesizări din partea cetăţenilor;

c. Control pe baza monitorizării realizate de către cele două entităţi, cu privire la respectarea reglementărilor în vigoare pentru colectarea selectivă a deşeurilor municipale;

Controlul se va baza pe următoarele:

a. Conţinutul recipientului de colectare fracţie biodegradabilă;

b. Conţinutul recipientului de colectare fracţie reciclabilă;

c. Modul de precolectare la platformele modulare, pe diferite categorii;

d. Deţinerea şi transportul necorespunzător sau nelicenţiat al deşeurilor de ambalaje;

e. Verificarea existenţei contractelor de salubrizare încheiat cu operatorul licenţiat în Municipiul

Oradea;

  • Afișează la domiciliul/sediul personelor fizice/juridice somațiile emise privind starea insalubră a terenurilor, în vederea supraimpozitării acestora, și care nu au putut fi comunicate prin poștă;
  • Comunică prin înmânare sau afișare, în zona de competență, la domiciliul/sediul persoanei vizate, somații sau alte notificări emise de instituție;
  • Aplică prevederile Hotărârilor Consiliului Local Oradea privind terenurile neîntreținute/neconstruite și actele administrative de punere în aplicare a acestora;
  • Sesizează prin intermediul aplicației electronice Oradea City Report, telefonic sau prin dispecerat, operatorului licențiat cu delegare de gestiune din partea Primăriei municipiului Oradea neregulile constatate în teren;
  • Sprijină și îndrumă colegul de patrulă cu grad inferior în activitatea de identificare a terenurilor insalubre de pe zona de responsabilitate;
  • Întocmește pentru sectorul pe care acționează centralizatorul terenurilor infestate cu buruiana ambrozie, conform modelului prevăzut de legislația în vigoare;
  • Întocmește, la solicitarea Șefului de Birou, Directorului Executiv Adjunct sau a Directorului Executiv, situații/analize privind activitatea desfășurată;
  • Acţionează pentru respectarea normelor legale privind desfăşurarea comerţului stradal şi a activităţilor comerciale, respectiv a condiţiilor şi a locurilor stabilite de autorităţile administraţiei publice locale;
  • Verifică legalitatea activităţilor de comercializare a produselor desfăşurate de operatori economici, persoane fizice şi juridice autorizate şi producători particulari în pieţele agroalimentare, târguri şi oboare, precum şi respectarea prevederilor legale de către administratorii pieţelor agroalimentare;
  • Verifică existenţa la locul de desfăşurare a activităţii comerciale a autorizaţiilor, a aprobărilor, a documentelor de provenienţă a mărfii, a buletinelor de verificare metrologică pentru cântare, a avizelor şi a altor documente stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale;
  • Verifică respectarea normelor legale privind comercializarea obiectelor cu caracter religios;
  • Verifică respectarea prevederilor legale privind orarul de aprovizionare şi funcţionare al operatorilor economici;
  • Identifică mărfurile şi produsele abandonate pe domeniul public sau privat al unităţii administrativ-teritoriale sau pe spaţii aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale ori a altor servicii/instituţii de interes local şi aplică procedurile legale de ridicare a acestora;
  • Verifică respectarea regulilor şi normelor de comerţ şi prestări de servicii stabilite prin acte normative în competenţa autorităţilor administraţiei publice locale;
  • Verifică și controlează modul de respectare a obligaţiilor ce revin operatorilor economici cu privire la afişarea preţurilor, a produselor comercializate şi a serviciilor şi sesizează autorităţile competente în cazul în care identifică nereguli;
  • Verifică şi soluţionează, în condiţiile legii, petiţiile primite în legătură cu activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii desfăşurate în locuri publice cu încălcarea normelor legale;
  • Constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor, pentru încălcarea regulilor de comerț stabilite prin lege sau acte administrative ale autorității administrației publice centrale și locale, în limita competențelor specifice stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale, în domeniul activității comerciale, pe raza municipiului Oradea;
  • Urmăresc dezvoltarea ordonată a comerţului şi desfăşurarea activităţilor comerciale în locuri autorizate de primar în vederea eliminării oricărei forme privind comerţul ambulant neautorizat;
  • Controlează respectarea normelor legale privind comercializarea produselor agroalimentare şi industriale în pieţe, în târguri şi în oboare;
  • Colaborează, cooperează și acordă sprijin autorităților de control sanitare, sanitar-veterinare, de mediu şi de protecţie a consumatorilor, în exercitarea atribuţiilor de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora la solicitare;
  • Verifică dacă în incinta unităţilor de învăţământ, a căminelor şi a locurilor de cazare pentru elevi şi studenţi, precum şi pe aleile de acces în aceste instituţii se comercializează sau se expun spre vânzare băuturi alcoolice, tutun;
  • Verifică modul de respectare a normelor legale privind amplasarea materialelor publicitare și a locurilor de comercializare a produselor din tutun şi băuturi alcoolice;
  • Verifică şi soluţionează sesizările şi reclamaţiile primite din partea cetăţenilor, legate de problemele specifice compartimentului;
  • Verifică respectarea regulilor şi normelor referitoare la terasele sezoniere (existenţa autorizaţiilor, existenţa taxei de ocupare a domeniului public, respectarea amplasamentului aprobat, a orarului de funcţionare);
  • Verfică în teren solicitările pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare a spaţiilor comerciale şi a acordurilor de funcţionare  şi  emite aviz consultativ /acord favorabil sau nefavorabil, după caz;
  • Verifică existenţa autorizaţiilor de desfăşurare a activităţii de alimentaţie publică, la unităţile care îşi desfăşoară activitatea conform CAEN 5610 şi 5630- baruri şi restaurante), eliberate de Primăria Municipiului Oradea, conform Codului Fiscal, precum şi a acordurilor de funcţionare;
  • Efectuează sau participă la acţiuni comune cu Direcţia de Sănătate Publică sau alte instituții publice, pentru a efectua determinări ale nivelului de zgomot produs de activitatea desfășurată în cadrul diferitelor societăţi comerciale;
  • Întocmeşte informări pentru comunicatele de presă referitoare la activitatea desfăşurată în cadrul compartimentului;
  • Efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcţii executate fără autorizaţie de construire sau desfiinţare, verifică existenţa autorizaţiei de construire şi respectarea documentaţiei tehnice autorizate pentru lucrările de construcţii după caz, inclusiv a construcţiilor cu caracter provizoriu;
  •  Efectuează controale pentru identificarea persoanelor care nu respectă autorizaţia de executare a lucrărilor de reparaţii ale părţii carosabile şi pietonale;
  • Verifică respectarea normelor legale privind afişajul publicitar, legalitatea amplasării materialelor publicitare, afişajul electoral şi orice altă formă de afişaj/reclamă, inclusiv cele referitoare la amplasarea firmei la locul de desfăşurare a activităţii economice;
  • Participă la acţiunile de demolare/dezmembrare/ dinamitare a construcţiilor efectuate fără autorizaţie pe domeniul public sau privat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori pe spaţii aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale sau a altor instituţii/servicii publice de interes local, prin asigurarea protecţiei perimetrului şi a libertăţii de acţiune a personalului care participă la aceste operaţiuni specifice, în baza dispoziţiei Primarului municipiului Oradea;
  • Constată, după caz, conform atribuţiilor stabilite prin lege, contravenţiile privind disciplina în domeniul autorizării executării lucrărilor în construcţii, în cazul nerespectării normelor privind executarea lucrărilor de construcții, stabilind măsurile necesare intrării în legalitate şi înaintează procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, în vederea aplicării sancţiunii, Arhitectului Șef, Primarului municipiului Oradea sau persoanei împuternicite;
  • Verifică şi identifică starea tehnică a imobilelor şi împrejmuirilor aflate în stadiu avansat de degradare, întocmind note tehnice de constatare a imobilelor din municipiul Oradea, în vederea supraimpozitării acestora;
  • Verifică şi soluţionează sesizările şi reclamaţiile primite din partea cetăţenilor, legate de problemele specifice compartimentului;
  •  Identificarea, verificarea şi aplicarea mãsurilor prevãzute de legislaţie privind autorizarea şi executarea construcţiilor de orice fel, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Efectuarea în mod constant a verificãrilor în teren privind disciplina în construcţii;
  • Verificarea construcţiilor în ceea ce priveşte existenţa autorizaţiei de construire, executarea lucrãrilor pe bazã de autorizaţii de construire valabile și respectarea autorizaţiei de construire şi a proiectului tehnic;
  • Aplicarea sancţiunilor prevăzute de legislaţia în vigoare privind publicitatea şi afişajul stradal;
  • Efectuarea în mod constant a verificãrilor în teren privind afişajul stradal, publicitatea şi disciplina în construcţii;
  •  Verificarea afişajelor în ceea ce priveşte existenţa autorizaţiei de construire, executarea lucrãrilor pe bazã de autorizaţii de construire valabile, respectarea autorizaţiei de construire şi a amplasamentului afişajelor în locuri special amenajate sau aprobate;
  • Întocmirea de somaţii, încheierea de procese verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, unde este cazul, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Ţine evidenţa proceselor verbale de constatare a contravenţiilor la regimul construcțiilor în Registrul de evidenţă al Compartimentului;
  • Îsi însușește legislaţia nou apărută pe problemele specifice privind regimul construcţiilor precum şi hotărâri ale consiliului local pentru problematica specifică din competenţă;
  •  Sesizează organele de cercetare penală, în cazul constatãrii existenţei faptelor care, conform prevederilor art. 24 din Legea nr. 50/1991 constituie infracţiuni;
  • Verifică în teren solicitările pentru autorizaţiile de funcţionare a spaţiilor comerciale şi acordurile de funcţionare din punct de vedere al exisistenţei unor modificări constructive în vederea emiterii avizului favorabil sau nefavorabil, după caz;
  • Înmânează cărţile de alegător persoanelor la împlinirea vârstei de 18 ani;
  • Cooperează cu alte autorităţi competente în vederea verificării, la cererea acestora, a unor date cu caracter personal, dacă solicitarea este justificată prin necesitatea îndeplinirii unei atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea reglementărilor legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date;
  •  Constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea normelor legale privind domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, inclusiv asupra obligaţiilor pe care le au persoanele prevăzute la art. 38 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Cooperează cu serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor pentru punerea în legalitate a persoanelor cu acte de identitate expirate şi a minorilor cu vârstă peste 14 ani, care nu au acte de identitate;
  •  Îndeplinește orice alte atribuţii date de conducerea instituţiei care prin natura lor sunt de competenţa sa sau se încadreazã în obiectul de activitate al Direcției Poliției Locale Oradea;

Dispecerat:

La intrarea în serviciu:

  •    Se interesează asupra situaţiei operative, misiunilor aflate în curs de desfăşurare, precum şi a misiunilor ce vor fi executate pe timpul serviciului său;
  • Ia în primire documentele şi materialele, stația radio de emisie-receptie şi armamentul – în măsura în care acesta sunt păstrate la sediul Direcției Poliția Locală, conform opisului din Registrul pentru evidenţa personală a documentelor şi a opisului din Registrul Serviciului Interior, consemnează lipsurile sau deficienţele constatate şi semnează procesul verbal de predare–primire a serviciului, înscriind data şi ora luării în primire/informează imediat Directorul Executiv sau înlocuitorul legal ale acestuia dacă sunt probleme deosebite atât telefonic cât și în scris;     
  • Predă-primeşte armamentul şi muniţia prin verificarea bucată cu bucată şi pe serii (a pistoalelor) şi prin aspectarea şi verificarea sigiliilor (lăzilor cu muniţie şi  tuburi), la intrarea şi ieşirea din serviciu, prin înscriere şi semnătură în registrul destinat acestui scop, dacă acestea sunt păstrate la sediul Direcției Poliția Locală; 
  • Verifică modul de funcţionare a aparaturii informatice, a bazei de date, a monitoarelor şi a camerelor de supraveghere video şi consemnează aceste aspecte în registru. Dacă constată nereguli anunţă în scris responsabilul cu sistemul informatic al instituţiei pentru remedierea imediată a acestora şi informează totodată directorul executiv sau înlocuitorul legal al acestuia, verbal și în scris;

Pe timpul executării serviciului:

  • Ține legătura cu patrulele de zonă şi cu patrula de serviciu (trafic greu) aflate în misiune, primeşte şi transmite operativ toate situaţiile necesare executării misiunilor, precum şi dispoziţiile conducerii;
  • Notează informaţiile primite şi le raportează imediat, în funcţie de caz şi timp, conducerii Poliţiei Locale, personalului interesat sau personalului care asigură continuitatea conducerii;
  • Primeşte şi înscrie în registre, rapoartele structurilor proprii sau celor cu care colaborează şi informează imediat telefonic și în scris, Directorul Executiv sau înlocuitorul acestuia despre orice eveniment deosebit; Răspunde personal de modul în care informaţiile sunt transmise; 
  • Menţine legătura operativă cu structurile teritoriale ale Poliţiei Române, Jandarmeriei şi I.S.U; 
  • Monitorizează traficul radio în fonie între agenţii aflaţi în serviciu şi atrage atenţia acestora când constată abateri de la reguli;
  • Preia sesizările cetăţenilor efecuate telefonic sau prin aplicația electronică Oradea City Report, referitoare la încălcarea normelor de conduită civică în municipiu, curăţenie, comerţ stradal, afișaj stradal, câini fără stăpân, nerespectarea regulilor de parcare, circulaţie trafic greu, etc. şi transmiterea mai departe, către patrulele aflate în dispozitiv, pentru rezolvarea eficientă a acestora, păstrând un dialog civilizat, politicos și respectuos în relaţionare cu cetățeanul;
  • Redirecționează sesizările primite patrulelor din teren, în funcție de specificul fiecărei sesizări în parte, și urmărește modul de soluționare ale acestora, notând soluția dată, pe baza cercetărilor efectuate de către patrula responsabilă zonal;
  • Preia sesizările referitoare la neregulile constatate cu privire la serviciile de utilităţi publice: salubrizare, alimentare cu apă, canalizare, iluminat stradal, etc.şi transmiterea deficienţelor instituţiilor abilitate în vederea rezolvării, prin aportul şi sprijinul poliţiştilor locali din raza de responsabilitate;
  • Notează în registrul electronic de sesizări toate petițiile primite prin dispecerat, înregistrând cu exactitate data, ora, numele și prenumele persoanei care face sesizarea, problema semnalată și locația, polițistul local căruia i-a fost repartizată și modul de soluționare a acesteia;
  • Pentru petițiile primite prin intemediul aplicației electronice Oradea City Report, modul de rezolvare ale acestora este stipulat în mod expres în procedura operațională aprobată la nivelul instituției, privind soluționarea petițiilor în cadrul Direcției Poliția Locală Oradea, urmând a fi aplicată cu exactitate;
  • Direcţionează cetăţeanul către o altă instituţie care are competenţe în ceea ce priveşte aspectele sesizate, în cazul în care sesizarea primită se referă la aspecte care exced atribuţiilor Poliţiei Locale;
  • Să comunice personalului desemnat din cadrul Administrației Domeniului Public, situațiile care privesc existența câinilor fără stăpân și a cadavrelor de animale;
  • Să transmită reprezentantului Direcției Tehnice din cadrul Primăriei Oradea, neregulile constatate de către polițiștii locali cu privire la starea indicatoarelor, marcajelor rutiere și funcționarea semafoarelor și consemnarea acestor deficiențe în registrul destinat acestui scop;
  • Păstrează confidenţialitatea datelor cu caracter personal la care are acces, conform prevederilor Regulamentului European nr. 679/2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date;
  • Monitorizează imaginile transmise de  camerele video aflate la dispecerat şi acţionează după caz, notând neregulile constatate în registrul destinat acestui scop şi le comunică conducerii instituţiei şi celorlalte instituţii abilitate, dacă se impune (în cazul în care este desemnat în acest sens);
  • Păstrează, mânuieşte, primeşte şi predă, în stare de funcţionare operativă şi completă  armamentul şi muniţia – dacă acestea sunt păstrate la sediul Direcției Poliția Locală, materialele din dotare ce solicită o atenţie deosebită (spray iritant-lacrimogen), precum şi a documentelor, distribuţia făcându-se pe bază de semnătură sau tichet înlocuitor şi consemnează acestea în registrele destinate;
  • În măsura în care armamentul și muniția aferentă se află păstrată la sediul Direcției Poliția Locală, dispecerul distribuie armamentul şi muniţia numai la dispoziţia Directorului Executiv, conform  consemnărilor din buletinul posturilor, pe bază de semnătură în registrul destinat acestui scop şi pe bază de  tichet înlocuitor;
  • Execută dispozițiile conducerii Direcție Poliției Locale Oradea, în vederea coordonării eficiente a patrulelor din teren şi a soluţionării sarcinilor de serviciu;
  • Informează de îndată, în mod obligatoriu, conducerea Direcției Poliția Locală, și ține evidența situațiilor în care patrula de zonă părăsește sectorul de responsabilitate repartizat conform Buletinului Posturilor;
  • Este obligat să cunoască cu minuţiozitate situaţia exactă a oamenilor din teren, prezenţă, acţiune, solicitare, rezolvare, etc.;
  • Tipărește zilnic (12/24h) ,,Registrul electronic de sesizări” și îl îndosariază;
  • Coordonează şi cunoaşte în orice moment situaţia operativă, a forţelor şi mijloacelor angajate în misiuni, dispune primele măsuri privind organizarea şi executarea misiunilor încredinţate instituţiei, prezentându-le ulterior verbal și în scris Directorului Executiv sau persoanei care asigura permanența, în funcţie de situație;
  • Transmite verbal și în scris conducerii Poliţiei Locale datele şi informaţiile obţinute cu privire la sesizarea elementelor din dispozitiv, a unor factori de risc ce pot pune în pericol ordinea şi liniştea publică precum şi paza obiectivelor din raza de competenţă;
  • Cunoaşte şi pune în aplicare Planul aducerii personalului la sediul Poliţiei Locale în situaţii de urgenţă generate de inundaţii produse ca urmare a fenomenelor meteorologice periculoase în municipiului Oradea, cât și Programul de măsuri pentru desfășurarea acțiunilor  de prevenire și combatere a urmărilor fenomenelor meteorologice periculoase pe perioda iernii;
  • Întocmește raportul de activitate zilnic și săptămânal, pe care îl prezintă Şefului Poliţiei Locale sau înlocuitorului legal al acestuia;
  • Întocmește situația privind măsurile luate ca urmare a punerii în aplicare a planului de măsuri întocmit și aprobat de către conducerea direcției;
  • Introduce în baza de date punctele de penalizare aplicate ca urmare a constatării unor abateri la regimul circulaţiei rutiere de către polițiștii locali din cadrul instituției dacă este desemnat și autorizat în acest sens;
  • Verifică în bazele de date ale instituției sau în alte baze de date la care are acces pe bază de  protocol, informațiile solicitate din operativ, asigură identificarea persoanelor și autovehiculelor pe care le notează în registre individuale, inclusiv persoana care a făcut solicitarea, dacă este desemnat și autorizat în acest sens;
  • Păstrează confidențialitatea asupra informațiilor de care a luat cunoștință accesând sistemele informatice și cele de supraveghere video de care dispune la locul de muncă, și raportează imediat verbal și în scris orice breșă de securitate de care ia cunoștință;
  • Ofițerul de seriviciu este obligat să își decline identitatea și funcția cu ocazia preluării fiecărei sesizări telefonice;
  • În încăperea destinată dispeceratului, accesul este permis doar ofițerului de serviciu; este total interzis accesul altor persoane neautorizate, ofițerul de serviciu fiind direct răspunzător de acest fapt; ușa încăperii va rămâne în permanență închisă, astfel încât activitatea dispecerului să nu fie perturbată;
  • Utilizarea telefonului mobil personal, este strict interzisă pentru desfășurarea activității în Dispecerat;

La ieşirea din serviciu (tura operativă):

  • Informează noul ofiţer de serviciu asupra evenimentelor deosebite ce au avut loc pe timpul serviciului său, dacă au rămas sau nu probleme nerezolvate sau în curs de rezolvare, urmând a fi rezolvate în ordinea priorităţilor;
  • Consemnează în raportul zilnic orice abatere constatată/observată sau care i-a fost sesizată de  șeful ierarhic superior sau de către Directorul Executiv;

           In cadrul Compartimentului DISPECERAT polițistul local îşi desfăşoară activitatea ca Ofițer de serviciu, având calitatea de gestionar arme și muniții, în baza avizului eliberat în acest sens de către Inspectoratul de Poliție Județen Bihor, având atribuţiile stabilite şi consemnate în Buletinul Posturilor, conform prevederilor Legii 155/2010, H.G 1332/2010 şi dispoziţiilor Directorului Executiv sau înlocuitorul legal al acestuia.

             Dispecerul de serviciu primeşte, prelucrează, stochează, centralizează şi comunică personalului de conducere informaţiile provenite de la cetăţeni, de la patrulele de zonă, din activităţile şi acţiunile aflate în desfăşurare, în scopul luării deciziilor, şi realizării unei conduceri şi coordonări eficiente a misiunilor specifice  Poliţiei Locale.

II. Atribuții specifice

  • Să asigure fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorială de competenţă, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor conferite de prevederile legale în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Să verifice  integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră şi să sesizeze nereguli constatate privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi să acorde asistenţă în zonele unde se aplică marcaje rutiere, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Să acorde sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului în mun. Oradea, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Să constate contravenţii şi să aplice sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, aplicând puncte amendă şi puncte de penalizare numai după absolvirea cursului prevăzut de art. 18 din Legea 155/2010 a poliţiei locale, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare și transport al autovehiculelor staţionate neregulamentar, conform legislaţiei în vigoare;
  • Să constate contravenţii şi să aplice sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, masa maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Să constate contravenţii şi să aplice  sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Să cunoască legislaţia în domeniu privind circulaţia pe drumurile publice şi reglementările privind circulaţia în Municipiul Oradea;
  • Execută alte sarcini din domeniul siguranței rutiere;
  • Să sprijine unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza mun. Oradea, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea deţinătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Avertizează conducătorii auto asupra parcărilor neregulamentare;
  • Verifică și interzice circulația vehiculelor cu tracțiune animală pe teritoriul municipiului, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Constată contravenții și aplică sancțiuni conducătorilor auto pentru toate încălcările de legislație constatate, conform competențelor sale;

III. Delimitarea zonei de acțiune

Conform zonei de responsabilitate prevăzută în Buletinul Posturilor, și delimitării acesteia în cuprinsul  Planului de Ordine și Siguranță Publică al municipiului Oradea

 IV. Drepturi şi obligaţii:

  • Are dreptul să efectueze control preventiv asupra persoanei şi/sau bagajului acesteia în următoarele situaţii: există indicii clare că s-a săvârşit, se săvârşeşte sau se pregăteşte săvârşirea unei infracţiuni sau persoana participă la manifestări publice organizate în locuri în care este interzis accesul cu arme, produse ori substanţe periculoase;
  • Are dreptul să invite la sediul poliţiei locale persoanele a căror prezenţă este necesară pentru îndeplinirea atribuţiilor, prin aducerea la cunoştinţă, în scris, a scopului şi a motivului invitaţiei;
  • Are dreptul să legitimize şi să stabilească identitatea persoanelor care încalcă dispoziţiile legale ori despre care sunt indicii că acestea  pregătesc sau  au comis o faptă ilicită;
  • Are dreptul să solicite sprijinul cetăţenilor pentru identificarea, urmărirea, prinderea persoanelor care au comis fapte de natură contravenţională sau penală;
  • În cazul infracţiunilor flagrante, are obligaţia de a imobiliza făptuitorii, de a lua măsuri pentru conservarea locului faptei, de a identifica martorii oculari, de a sesiza imediat organele competente şi de a preda făptuitorul, pe bază de proces verbal, în vederea continuării cercetărilor; 
  • Are dreptul să poarte şi să folosească, în condiţiile legii şi numai în timpul serviciului, armamentul şi muniţia, precum şi celelalte mijloace de apărare şi intervenţie din dotare;
  • Are dreptul să conducă la sediul politiei locale orice persoană care, prin acţiunile ei, periclitează integritatea corporală, sănătatea sau viaţa altor persoane, ordinea publica sau alte valori sociale, precum şi persoanele suspecte de săvârşirea unor fapte ilegale, a căror identitate nu a putut fi stabilită în condiţiile legii şi să prezinte un raport scris în legătură cu motivele conducerii persoanei respective la sediul politiei; verificarea situaţiei acestor categorii de persoane şi luarea măsurilor legale, după caz, se realizează în cel mult 12 ore din momentul depistării, ca măsură administrativă;
  • Are dreptul să circule gratuit, pe baza legitimaţiei de serviciu, în timpul serviciului, în zona de competenţă, cu mijloacele de transport în comun locale, pentru executarea unor misiuni  care nu pot fi îndeplinite altfel;
  • Are dreptul să folosească forţa, în condiţiile legii, proporţional cu starea de fapt care  justifică utilizarea acesteia, în cazul nerespectării dispoziţiilor pe care le-a dat în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
  • Are obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, prevăzute de Constituţia României, republicată şi de Convenţia pentru apărarea dreptului omului şi a libertăţilor fundamentale, principiile statului de drept şi să apere valorile democraţiei, prevederile legilor şi a actelor administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale;
  • În exercitarea atribuţiilor de serviciu, este obligat să îşi decline, în prealabil, calitatea şi să prezinte insigna de poliţist şi legitimaţia de serviciu, cu excepţia situaţiilor în care rezultatul acţiunii  este periclitat; la intrarea în acţiune sau la începutul intervenţiei ce nu suferă amânare, poliţistul local are obligaţia să se prezinte, iar după încheierea oricărei acţiuni sau intervenţii să se legitimize şi să declare funcţia şi unitatea de poliţie locală din care face parte;
  • Are obligaţia să intervină şi în afara orelor de program, în limita mijloacelor aflate la dispoziţie, pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu, în raza teritorială de competenţă, când ia la cunoştinţă de existenţa unor situaţii care justifică intervenţia sa;
  • Are obligaţia să se prezinte de îndată la sediul poliţiei locale sau acolo unde este solicitat, în situaţii de catastrofe, calamităţi ori tulburări de amploare ale ordinii şi liniştii publice sau alte asemenea evenimente, precum şi în cazul instituirii stării de urgenţă ori a stării de asediu sau în caz de mobilizare şi de război;
  • Are obligaţia să respecte secretul profesional, precum şi confidenţialitatea datelor dobândite în timpul desfăşurării activităţii, în condiţiile legii, cu excepţia cazurilor în care îndeplinirea sarcinilor de serviciu, nevoile justiţiei sau legea impun dezvăluirea acestora;
  • Are obligaţia să manifeste corectitudine în rezolvarea problemelor personale, în aşa fel încât să nu beneficieze şi nici să nu lase impresia că beneficiază de datele confidenţiale obţinute în calitatea sa oficială;
  • Are obligaţia să respecte şi să aducă la îndeplinire ordinele şi dispoziţiile legale ale şefilor  ierarhici;

Persoane de contact:

Funar Rodica, sef serviciu, telefon:  0259408850,  email: primarie@oradea.ro

Pușcaș Maria, consilier, telefon: 0259409443,  email: primarie@oradea.ro

CONSTRUIT CU IN ROMANIA
© Copyright 2023
Sari la conținut