Știri

februarie 16, 2016

Share:

Executivul propune Consiliului Local scăderea cotei de impozitare pentru clădirile nerezidențiale de la 1% la 0,6 %

news-image

Viceprimarul Huszar Istvan împreună cu city-managerul orașului, dl. Eduard Florea și cu directorul executiv al Direcției Economice din Primăria Oradea, d-na Nadia Haș au susținut azi, 16 februarie 2016, o conferință de presă în care au adus clarificări privind sistemul de impozitare stabilit pe baza noului Cod Fiscal.

În deschiderea conferinței de presă, viceprimarul Huszar Istvan a spus: “Ca urmare a consultării cu federațiile patronale, cu agenții economici, dar și cu cetățenii care au participat la dezbaterile publice, executivul Oradiei a reanalizat situația acelei cote mult-discutate de 1% pentru imobilele utilizate în regim mixt. Astfel, s-a fixat o nouă cotă de 0,6. Este o cotă care are menirea de a atenua noul salt care urmează în 2018, an considerat ora zero, când vom ajunge la un regim final”.

Astfel, s-a agreat ca, în prima ședință de Consiliu Local, executivul să propună reducerea cotei de impozitare pentru clădirile nerezidențiale de la 1% la 0,6 %.

“Este o propunere prin care atenuăm o sarcină fiscală pentru persoanele fizice cu astfel de clădiri, persoane care se găsesc într-un moment în care nu au alternativă. Noul ghid de evaluare emis de ANEVAR a intrat în aplicare abia cu data de 1 ianuarie 2016, dar datorarea impozitului se face pe baza situației existente la 31 decembrie 2015. Singurul lucru pe care aceste persoane îl pot face este să realizeze raportul de evaluare și să plătească acest impozit. Ne dorim ca până în 2018 să ajungem la o cotă unică pentru clădirile nerezidențiale, clădiri folosite în scop economic”, a explicat city-managerul Eduard Florea.

Noul ghid ANEVAR simplifică metodele clasice de evaluare

Codul fiscal a adus multe elemente de noutate, iar unul dintre ele, un adevărat principiu de bază, este cel al impozitării clădirilor după folosință și nu după proprietar, așa cum erau contribuabilii obișnuiți. Acest principiu a fost determinat de faptul, că persoanele fizice dețin și clădiri nerezidențiale sau mixte, adică clădiri în care sunt înregistrate sedii fiscale, puncte de lucru sau clădiri care sunt închiriate către societăți comerciale, persoane fizice autorizate sau întreprinderi individuale. În virtutea principiului impozitării clădirilor în funcție de utilizarea lor, Consiliul Local a adoptat în luna noiembrie 2015 o cotă de impozitare unică de 1% pentru clădirile nerezidențiale, aparținând atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice.

Din noiembrie 2015 au apărut însă modificări ale Codului Fiscal, au apărut normele metodologice, dar cel mai important a aparut un nou ghid de stabilire a valorii în scop fiscal, un ghid emis de ANEVAR, aplicabil doar cu 1 ianuarie 2016, un ghid care are ca și principiu de bază ca două clădiri identice situate în localități diferite să aibă o valoare identică din punct de vedere fiscal.

Vorbind despre modificările aduse de noul ghid, city-managerul Eduard Florea a spus: “Astfel, metodele clasice de evaluare au fost simplificate, metoda comparatiei de piaţă, respectiv metoda prin care odată cu clădirea se evaluează și terenul, au fost ajustate, ele nu se mai aplică decât într-o mică măsură în aceste situații, iar atunci doar ca și corecție a valorii de bază. Valoare de bază care are ca și principiu de abordare costul de înlocuire, respectiv cât costă să reconstruiești acel imobil. Un element important luat în calcul este și vârsta imobilului. Totodată, acest ghid aduce un raport de evaluare unic, standard, folosit doar în scopul evidențierii valorii imobilului în scop fiscal.”

Cine trebuie să își întocmească un raport de evaluare?

Acest raport de evaluare trebuie întocmit de toate persoanele fizice care dețin clădiri, în care se desfășoară activități economice, clădiri pe care le-au dobândit sau construit și care sunt mai vechi de 1 ianuarie 2011, adică nu sunt construite sau achiziționate în ultimii 5 ani.

De asemenea şi persoanele juridice cărora le-a expirat valabilitatea rapoartelor de evaluare, pe care le aveau îregistrate, vor trebui să-şi facă evaluarea imobilului după metodele stabilite prin noul ghid ANEVAR (persoanele juridice ale căror rapoarte de evaluare a clădirilor depăşesc 3 ani).

“Momentan nu se poate spune dacă impozitul pe clădiri, în urma stabilirii valorii clădirii prin evaluare în scop fiscal, va scădea sau va creşte. Ceea ce este cert este că va rezulta o bază neuniformă de estimare a valorii impozabile. Abia în anul 2018 – toate valorile impozabile se vor alinia la noile norme de evaluare, adică toate clădirile în care se desfăşoară activităţi economice vor fi evaluate după aceeaşi metodologie. Până atunci ne vom afla în situaţii contradictorii, dificil de corectat prin cota de impozitare”, a spus city-managerul Eduard Florea.

Declarațiile fiscale pot fi descărcate și transmise online prin siteul Primăriei Oradea

Pentru fiecare situație în parte s-au prevăzut documentele specifice pe care contribuabilul trebuie să le prezinte. Toate aceste au fost prezentate detaliat de Nadia Haș – director executiv al Direcției Economice din Primăria Oradea.

Contribuabilii sunt invitați să folosească portalul Primăriei Oradea și facilitatea de transmitere online a formularelor fiscale. Aceste declarații fiscale pot fi descărcate de pe site-ul www.oradea.ro, după care se completează de mână, apoi se scanează sau fotografiază și se transmit tot online pe site-ul Primăriei, moment în care contribuabilul primește automat și număr de înregistrare.

E foarte important ca, până la data de 31 martie 2016, toate persoanele fizice și juridice care trebuie să depună aceste declarații să le înregistreze la Primăria Oradea.

În atașament găsiți o schemă logică și un material cu tipurile de documente care trebuie depuse, în funcție de tipul persoanei (fizice/juridice), și de tipul clădirii deținute.

Urmărește-ne pe Social Media:

CONSTRUIT CU IN ROMANIA
© Copyright 2023
Sari la conținut