Adăpostul Grivei din Oradea a trecut, în ultimul an, prin mai multe modificări organizatorice, dar și lucrări de investiții menite să-i mărească capacitatea. În urma acestor investiții, serviciul a fost reautorizat în luna iunie de către Direcția Sanitar-Veterinară (DSV) Bihor, la o capacitate de 200 de câini, față de 150 câți puteau fi adăpostiți înainte.
De la începutul anului 2023, Administrația Domeniului Public Oradea a derulat la Adăpostul Grivei mai multe lucrări de investiții. Scopul acestor lucrări a fost mărirea capacității spațiului de preluare și cazare a câinilor fără stăpân, în urma protocolului privind preluarea din patru centre de pe raza județului Bihor.
Cele mai importante lucrări au vizat amenajarea zonei de preluare a câinilor care ajung în Adăpostul Grivei, zonă care a fost împărțită în trei țarcuri izolatoare. În toate țarcurile izolatoare a fost turnat beton, s-au montat rigole de scurgere în canalizare și s-au introdus cuști în fiecare boxă. Țarcurile au fost acoperite cu tablă și îngrădite, astfel încât câinii să fie protejați de intemperii.
Cât privește țarcurile pentru cazare, acestea au fost reamenajate, astfel încât câinii să poată fi repartizați în funcție de talie și agresivitate. Astfel, dacă până la începerea lucrărilor, existau 13 țarcuri, în prezent există 28 de țarcuri, în toate acestea fiind montate cuști noi.
„În urma acestor lucrări, în luna iunie 2023, Direcția Sanitar-Veterinară Bihor a reautorizat Adăpostul Grivei la o capacitate de 200 de câini, față de 150 câți puteau fi adăpostiți înainte. De asemenea, Adăpostul a fost dotat cu două mașini moderne de transport, cu care sunt ridicați câinii fără stăpân de pe raza municipiului Oradea și din localitățile aflate în Zona Metropolitană. În baza protocolului încheiat cu Consiliul Județean Bihor, preluăm câini și din centrele de colectare Aleșd, Beiuș, Marghita, cel din Salonta fiind în curs de organizare”, precizează Liviu Andrica, directorul Administrației Domeniului Public Oradea.
Valoarea investițiilor derulate de ADP Oradea la Adăpostul Grivei se ridică la aproximativ 210.000 lei. Cheltuielile lunare de întreținere se ridică la aproximativ 100.000 de lei pe lună.
Problema gestionării câinilor fără stăpân este complexă și necesită un efort conjugat din partea administrațiilor publice locale.
„Ar trebui derulate campanii de cipare și sterilizare în fiecare unitate administrativ-teritorială. Avantajele acestor campanii ar fi reducerea numărului câinilor fără stăpân și a înmulțirii necontrolate a acestora, pe de o parte, și identificarea proprietarilor câinilor abandonați și tragerea lor la răspundere, pe de altă parte. Indiferent cât de bine este organizată activitatea de capturare, nu va fi eficientă fără aceste campanii de microcipare și sterilizare, deoarece nu putem colecta pe măsura înmulțirii câinilor. Mai mult, costurile cu întreținerea, eutanasierea etc. sunt mult mai mari decât costurile cu ciparea/sterilizarea”, menționează Liviu Andrica, directorul ADP Oradea.
Adăpostul Grivei este situat în Oradea, pe str. Corneliu Baba, nr. 19.
Programul de relații cu publicul este de luni până vineri, între orele 8-16, interval în care pot fi depuse cereri de adopție, revendicare sau orice alte documente. După ora 16, nu pot fi depuse cereri/alte documente.
Programul de vizitare și alegere a câinilor pentru adopție este de luni până vineri, între orele 10-18, și sâmbăta, între orele 10-14.
La Adăpostul Grivei, în fiecare zi de sâmbătă, între orele 10-14, are loc „Târgul de adopții”.
Duminica și în zilele de sărbători legale, Adăpostul nu are program de relații cu publicul și nici de vizitare.
Serviciu de ecarisaj la Adăpostul Grivei
În luna decembrie 2022, lângă Adăpostul Grivei din Oradea (str. Corneliu Baba, nr. 19), a fost înființat un punct de lucru pentru colectarea cadavrelor de animale mici și mijlocii de pe raza municipiului Oradea.
Serviciul de colectare a cadavrelor de la Adăpostul Grivei are program cu publicul de luni până vineri, între orele 8-16. Prin intermediul acestuia sunt colectate cadavre de animale mici și mijlocii de pe domeniul public al municipiului Oradea, dar și din gospodăriile individuale. În categoria animalelor mici și mijlocii intră păsările, iepurii, pisicile, câinii, oile, caprele și porcii.
Cadavrele sunt ridicate în urma sesizărilor telefonice sau scrise de la cetățeni, la numerele de telefon: 0359/806.979; 0726/126.891; 0733/055.542 sau pe adresa de email: secretariat@adporadea.ro.
Pentru colectare au prioritate cadavrele din preajma școlilor, grădinițelor, locurilor de joacă pentru copii, parcurilor, instituțiilor publice, din alte locuri publice, după care cele din zonele periferice ale Oradiei și abia apoi cele din gospodăriile individuale.
Tarifele percepute sunt următoarele: 50 lei/buc. pentru ridicarea și transportul cadavrului, 50 lei/buc. pentru depozitarea în camera frigorifică până la incinerare și 5 lei/kg. pentru neutralizarea cadavrului prin incinerare într-un incinerator autorizat.
De menționat că există și posibilitatea predării cadavrului la punctul de ecarisaj, în acest caz nemaifiind percepută taxa de transport.
Serviciul a fost dotat cu un container frigorific, o cabină și un container modular. Investițiile se ridică la suma de 92.500 lei și au fost suportate din surse proprii de către Administrația Domeniului Public Oradea.
octombrie 11, 2023
Încasările din taxe și impozite la bugetul local prezintă o ușoară creștere față de aceeași perioadă a anului trecut.Potrivit evidențelor fiscale ale Direcției Economice din...
octombrie 11, 2023
O expoziție inedită, dedicată Zilei Oradiei, a fost vernisată astăzi la Galeria permanentă de artă fotografică „Euro Foto Art" din Cetatea Oradea, organizată de Asociația...