Social
Înființată în 2001 ca instituție cu personalitate juridică aflată în subordinea Consiliului Local al Municipiului Oradea, Direcția de Asistență Socială Oradea (DASO) administrează și acordă beneficii de asistență socială și servicii sociale.
Domeniile pe care le acoperă sunt vaste: protecția copilului, familiei, persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilități, precum și a altor persoane aflate în nevoie socială. DASO elaborează politici și strategii , programe de dezvoltare comunitară în vederea prevenirii situațiilor de risc la care sunt expuse grupuri sau persoane din comunitate.
Sprijinul pe care municipalitatea, prin DASO, îl acordă familiilor și persoanelor în nevoie, este de două categorii: servicii sociale și beneficii sociale.
În categoria servicii sociale oferite de DASO, se regăsesc:
→ Monitorizarea persoanelor vârstnice externate din centre rezidențiale/medico-sociale;
→ Efectuarea de cumpărături, ridicarea de rețete medicale pentru persoane vârstnice sau cu probleme medicale care nu au aparținători;
→ Înhumarea cadavrelor cu identitate necunoscută sau fără aparținători (decedați pe raza municipiului Oradea);
→ Programul Operațional POAD, în cadrul căruia persoanele vulnerabile beneficiază de materiale de igienă, produse alimentare și tichete sociale pentru mese calde;
→ Colaborarea cu sectorul ONG, care are experiența și expertiza în domeniul acordării serviciilor sociale, este una în beneficiul oamenilor din comunitate, împreună dezvoltând proiecte frumoase;
→ Gestionăm, consiliem și îndrumăm un număr de 263 de asistenți personali ai persoanelor cu handicap grav, angajați cu contract de muncă și un număr de 1679 de persoane cu handicap grav care beneficiază de indemnizații lunare. De asemenea, în parteneriat cu DGASPC Bihor, contribuim la servicii de recuperare a copiilor cu dizabilități în cadrul Centrului de Zi de Recuperare a Copiilor cu Dizabilități;
→ Ne implicăm în activitățile de îngrijire, reabilitare și integrare a copilului cu handicap, respectiv a orientării şcolare şi profesionale pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale;
→ Urmare a identificării permanente şi a monitorizării periodice a copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, din luna aprilie 2015 de când am iniţiat Campania de informare “Singuri acasa - Ai grijă de copiii tăi oriunde te afli!”, am organizat tabere de vară, spectacole de teatru, întâlniri periodice cu persoanele în grija cărora se află copiii ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate şi cu părinţii reveniţi în ţară;
→ Monitorizarea relaţiilor personale cu copilul, în cazul în care unul dintre părinţi împiedică sau afectează în mod negativ legăturile personale ale copilului cu celălalt părinte, prin nerespectarea programului stabilit de instanţă sau convenit de părinţi;
→ Acordăm, în baza unui plan de servicii, consiliere psihologică gratuită pentru dezvoltarea de abilități emoționale și sociale, consiliere psihologică/psihoterapie pentru ameliorarea problemelor emoționale și de comportament;
→ Monitorizarea mamelor minore, evaluarea şi monitorizarea copiilor care au ajuns la spital urmare a consumului de substanţe psihotrope, tentative de suicid, depresie sau a evaluării copiilor care au săvârşit o faptă prevăzută de legea penală şi care nu răspund penal.
→ Pentru oamenii fără adăpost, punem la dispoziția comunității Adăpostul de Noapte de pe str. Gutenberg nr. 8, capacitatea acestuia fiind de 71 de locuri, în cele 2 corpuri de clădire si cele 9 containere din incinta adăpostului, dotate cu dușuri cu apă caldă şi grupuri sanitare, atât pentru femei cât şi pentru bărbaţi, spălătorie dotată cu mașini de spălat si uscat profesionale;
→ În Centrul Comunitar Gutenberg, situat la aceeaşi adresă, respectiv J. Gutenberg nr. 8, peste zi, oamenii străzii beneficiază de consiliere psihologică, suport în găsirea unui loc de muncă, sprijin pentru obţinerea actelor de identitate şi stare civilă și, nu în ultimul rând, se pot bucura de vizionarea de programe TV;
→ Pentru tinerii proveniți din centrele de plasament, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani, care au părăsit sistemul de protecţie a copilului, nu au locuinţă şi nu dispun de mijloacele financiare necesare închirierii sau cumpărării unei locuinţe, există Centrul Social Dignitas care, pe lângă serviciile de cazare pe care le pune la dispoziție, oferă și suport în adaptarea pentru o viață independentă, respectiv găsirea unui loc de muncă, gestionarea banilor, activități de socializare și recreere, excursii, etc.;
→ Centrul de Îngrijire de Zi Oradea, situat pe str. Traian Lalescu nr.3C vine în ajutorul copiilor proveniți din familii numeroase, monoparentale, dezorganizate, prin oferirea de servicii sociale care constau în: îngrijire pe timpul zilei, acordarea a două mese pe zi, activităţi de tip after-school, educaţie, recreere, socializare, activităţi privind dezvoltarea deprinderilor de viaţă şi orientare şcolară.
→ Serviciul ACCES-OR (Serviciul de Organizare și Funcționare a Serviciului de Informare, Consiliere și Suport pentru facilitarea accesului persoanelor cu dizabilități la viața comunității), vine în sprijinul persoanelor cu dizabilități, prin servicii de transport special cu mijlocul auto dotat cu 8 locuri plus 1, sistem hidraulic de urcare/coborâre a persoanelor utilizatoare de fotoliu rulant, în vederea facilitării accesului acestor persoane la comunitate.
→ Cele 4 Centre Sociale Multifuncționale din cartiere (Rogerius, Nufărul, Ioșia) deservesc atât persoane vârstnice cât și cele cu dizabilități și copiii din comunitate. Aici au loc activități de petrecere a timpului liber, DASO având în derulare parteneriate cu asociațiile si fundațiile care oferă servicii sociale în municipiul Oradea, precum și anumite proiecte desfășurate cu ajutorul voluntarilor în beneficiul copiilor și vârstnicilor.
În categoria beneficiilor sociale oferite de DASO, se încadrează:
- venitul minim garantat sau ajutorul social;
- serviciu de acordare a hranei în regim de cantină socială;
- ajutorul pentru încălzirea locuinței pentru perioada sezonului rece;
- ajutorul de urgență;
- alocația de susținere a familiei pentru familiile cu venituri reduse care au în creştere şi îngrijire copii în vârstă de până la 18 ani;
- indemnizații de creștere a copilului, stimulente de inserţie, alocația de stat, alocația pentru susținerea familiei, tichete sociale pentru grădiniță, tichet social electronic pentru alimente/masă caldă, tichete sociale pe suport electronic, prestații financiare excepționale în vederea prevenirii separării copilului de familia sa.