Știri

octombrie 01, 2024

Share:

Începe amplasarea eco-insulelor în Oradea – Instruirea reprezentanților asociațiilor de proprietari

news-image

Astăzi, 1 octombrie, a avut loc în curtea Primăriei Oradea cea de-a doua întâlnire cu reprezentanții asociațiilor de proprietari în vederea prezentării modului de funcționare a insulelor ecologice digitalizate.

Au participat 80 de reprezentanți ai asociațiilor de proprietari din zona Dacia – Decebal, primele insule urmând să fie montate săptămâna viitoare în cartierul Rogerius.

Avantajele eco-insulelor

Cele mai importante avantaje ale insulelor ecologice sunt: implementarea principiului „plătești pentru cât arunci” pentru zona de blocuri, conștientizarea populației asupra importanței colectării selective, reducerea mirosurilor neplăcute, stoparea accesului altor persoane în afară de locuitorii arondați, dar și reducerea contaminării deșeurilor reciclabile.

Prezentarea tehnică

Datele tehnice și modul de funcționare al acestora au fost prezentate celor prezenți de către Mihaela Copil, consilier în cadrul Direcției Tehnice din Primăria Oradea, și de Vlad Vaipan, reprezentant al firmei Europlast România SRL.

Primăria Oradea a accesat, prin Programul Național de Redresare și Reziliență, 275 de insule ecologice digitalizate, având semnat un nou contract de finanțare pentru încă 100 de astfel de module.

Prin urmare, Oradea va avea 375 de insule ecologice digitalizate, care vor înlocui treptat incintele metalice existente. În municipiu există în prezent peste 900 de incinte amplasate în zonele de locuințe.

Fiecare eco-insulă este compusă din 5 module închise pentru fracțiile: plastic/metal, hârtie/carton, sticlă, biodegradabil și rezidual. Fiecare modul este prevăzut cu un container de 1100 de litri.

Criteriul stabilit pentru montarea unei insule ecologice digitalizate a fost ca aceasta să deservească minim 200 de locatari. Astfel, au fost luate în considerare incintele metalice care deserveau deja minim 200 de locatari conform inventarului.

Accesul și funcționarea eco-insulelor

Accesul la insulele ecologice digitalizate se va face cu un card, pe care îl va primi fiecare locuință. Colectarea va fi făcută pe 5 fracții: sticlă, plastic, hârtie, biodegradabil și deșeuri reziduale. „Astfel, se apropie cardul, apare o înștiințare de acces, se deschide fanta cu o manetă și se aruncă deșeul în fanta deschisă. De menționat că doar deschiderile fantei vor fi monitorizate, nu și aplicarea cartelei. Mai exact, dacă un locatar apropie cartela de mai multe ori, dar aruncă deșeul o singură dată în fanta deschisă, doar aruncarea efectivă va fi monitorizată”, a explicat Vlad Vaipan, reprezentant al firmei Europlast România SRL.

Locatarii vor putea folosi și telefonul în locul cardului, prin instalarea unei aplicații. Partea superioară a fiecărui modul este rezervată utilizatorilor, iar partea inferioară este destinată muncitorilor de salubritate pentru golirea și colectarea deșeurilor.

Fiecare modul este prevăzut atât cu un senzor de umplere, cât și cu un senzor de aruncare. Senzorul de umplere va fi setat în funcție de necesitățile fiecărei eco-insule, iar setările standard prevăd ca la 75% umplere, operatorii de salubritate să fie notificați prin platformă. De asemenea, pentru fracțiile reziduală și biodegradabilă, modulul dispune de un tambur predefinit pentru aproximativ 40 de litri. Fiecare modul este prevăzut și cu un senzor de închidere.

Legislația prevede ca toate aceste module să fie închise, astfel încât persoanele neautorizate sau animalele să nu poată avea acces.

Municipalitatea își cere scuze pentru disconfortul creat cu ocazia amplasării insulelor ecologice digitalizate și mulțumește cetățenilor din zonele afectate pentru înțelegere.

Urmărește-ne pe Social Media:

CONSTRUIT CU IN ROMANIA
© Copyright 2023
Sari la conținut