Știri

iunie 24, 2015

Share:

Măsuri luate de Primăria Oradea pentru creşterea transparenţei

news-image

City managerul Primăriei Oradea, dl Eduard Florea, a prezentat în cadrul conferinţei de presă de azi, 24 iunie 2015, măsurile pregătite de administraţia locală pentru creşterea gradului de transparenţă a activităţii Primăriei Oradea, dar şi a instituţiilor şi societăţilor comerciale din subordinea Consiliului Local.

Pârghii pentru creşterea transparenţei, în baza raportului S.A.R

Problematica transparenţei este abordată şi de Societatea Academică din România (S.A.R) în „Raportul anual de analiză şi prognoză – România 2015″.

Tema centrală a raportului o constituie corupţia şi buna guvernare, care implică obligatoriu o transparenţă totală în ceea ce priveşte cheltuirea banului public, buna guvernare rămânând cea mai bună strategie de creştere economică.

„Indicatori ai corupţiei şi guvernării închise sunt birocraţia şi transparenţa redusă. O administraţie birocratică creează/păstrează prin procedurile administrative proprii obstacole care afectează cetăţenii şi mediul de afaceri. Pe de altă parte, prin transparenţă se poate controla favoritismul şi risipirea banilor publici. Există aşadar o corelaţie strânsă între controlul corupţiei şi volumul serviciilor publice oferite electronic, transparent”, a spus city managerul Eduard Florea.

Potrivit raportului S.A.R, România şi Bulgaria sunt tările cel mai puţin dezvoltate în ceea ce priveşte serviciile publice oferite în mediul online (56%, faţă de 73% media UE).

„Cu cât sunt mai multe informaţii publice postate pe internet, cu atât creşte nivelul de transparenţă instituţională şi devine mai grea ascunderea faptelor de corupţie, clientelismul sau alte forme de abuzuri”, se arată în raportul S.A.R.

Măsuri adoptate până acum de Primăria Oradea

Pentru Primăria Oradea, unul din obiectivele strategice este şi a fost crearea unei administraţii publice performante prin transparentă şi deschidere în relaţia cu beneficiarii serviciilor sale (cetăţenii şi mediul de afaceri).

În acest sens, de-a lungul timpului, Primăria Oradea a adoptat o serie de măsuri care au consolidat o administraţie capabilă să utilizeze eficient şi transparent resursele disponibile, cu proceduri de funcţionare clare.

Aceste măsuri au constat atât în realizarea unor investiţii precum construirea Sălii Ghişeelor (Piramida) şi lansarea aplicaţiei Oradea City Report, aplicaţie care în acest moment are cca 5000 de utilizatori, dar şi în luarea unor măsuri de eficientizare şi transparenţă precum publicarea anunţurilor privind achiziţiile de peste 1.000 euro, publicarea contractelor de achiziţii publice şi transparenţa deciziilor Adunărilor Generale a Acţionarilor a societăţii comerciale subordonate.

Stări de fapt care cauzează reducerea transparenţei

La jumătatea anului 2013, introducerea unor praguri pentru achiziţiile directe de 30.000 euro pentru produse şi servicii, respectiv de 100.000 euro pentru lucrări, a condus pe de o parte la accelerare procedurilor de achiziţie publică (prin reducere termenelor), iar pe de altă parte la o restrângere a transparenţei în modul de cheltuire a fondurilor de către entităţile publice.

„Cu toate astea, Primăria Oradea, instituţiile şi întreprinderile publice locale din subordinea Consiliului Local trebuie să constituie în continuare exemple de bună practică pentru creşterea gradului de transparenţă a modului de utilizare şi administrare al fondurilor. Doar furnizarea, într-o manieră transparentă, a informaţiilor privind plăţile efectuate va asigura întărirea capacităţii administrative a entităţilor publice locale”, a spus city managerul Eduard Florea.

Măsuri concrete puse în aplicare de la 1 iunie 2015

Pentru a asigura transparenţa plăţilor efectuate, începând cu 1 iunie 2015, instituţiile şi întreprinderile publice locale din subordinea Consilului Local al Municipiului Oradea vor publica lunar pe site-urile proprii date privind toate sumele plătite în luna precedentă.

„Link-urile către secţiunea dedicată transparenţei plăţilor de pe site-urile proprii ale instituţiilor şi întreprinderilor publice locale vor fi preluate pe site-ul www.oradea.ro, iar data limită pentru publicarea datelor menţionate este 15 a lunii curente pentru datele din luna precedentă. Pentru a asigura accesibilitatea, reutilizarea şi redistribuirea datelor, informaţiile vor fi publicate în format .xls/.xlsx – Microsoft Excel Spreadsheet”, a completat city managerul Eduard Florea.

Oradea – locul 9 în topul oraşelor româneşti care promovează datele deschise

Primăria Oradea a participat anul trecut la Gala premiilor „Open Government Partnership” OGP România, în cadrul secţiunii „Promovarea datelor deschise – Cea mai bună aplicaţie”.

Drept recunoaştere a eforturilor pentru o guvernanţă deschisă, în luna martie, Primăria Oradea a fost gazda unei conferinţe a Cancelariei Primului Ministru – pentru prezentarea Acordului Internaţional pentru o guvernare deschisă.

Platforma de recensământ a datelor deschise din oraşele româneşti poate fi accesată aici: http://ro-city.census.okfn.org/

Măsurarea transparenţei în administraţia publică locală s-a făcut în 74 de oraşe din România, cu 546 baze de date. Dintre toate, Oradea a fost clasificată pe locul 9.

„Seturile de date, precum bugetul local sau achiziţiile publice locale ne dau o imagine asupra felului cum sunt cheltuiţi banii publici. Datele despre transportul local, despre reclamaţiile primite sau despre autorizaţiile acordate de autorităţi ne spun cum este administrat oraşul. Vrem ca aceste informaţii să fie publicate în format deschis, astfel încât orice persoană interesată să aibă posibilitatea să le consulte sau să le folosească”, a spus city managerul Eduard Florea

MobilePay – plăţi prin smartphone

Primăria Oradea a pus la dispoziţia cetăţenilor o modalitate modernă, accesibilă şi simplă de informare şi plată a sumelor datorate bugetului local, prin extinderea pe dispozitivele mobile a sistemului de plată on-line.

În cursul anului 2014, prin intermediul platformei web de plăţi on-line integrate în pagina oficială a Primăriei Oradea www.oradea.ro au fost făcute 6.291 de plăţi de către 5.611 cetăţeni. Suma încasată la bugetul local prin această modalitate a fost de 2.258.923 lei, în creştere cu 18% faţă de anul precedent.

MobilePay se adresează utilizatorilor de dispozitive mobile cu sistem de operare android şi permite consultarea sumelor datorate şi efectuarea de plăţi fără comisioane prin intermediul internetului, cu carduri bancare, pentru toate categoriile de sume datorate bugetului local al Municipiului Oradea şi Administraţiei Imobiliare Oradea: impozite şi taxe locale, amenzi contraventionale, chirii, concesiuni, amenzi de parcare, etc.

MobilePay permite plata amenzilor contravenţionale pe baza datelor din procesul verbal introduse de către utilizator, fiind un instrument extrem de util pentru a efectua plata în termenul de 48 de ore.

Aplicaţia dispune de o interfaţă proiectată pentru o utilizare intuitivă prin care oferă accesul la datele de evidenţă a taxelor şi impozitelor locale calculate la zi la orice intervale orare, cu acces 24h/24h, 7 zile din 7, fără a mai fi necesară deplasarea la Primaria Oradea sau Administraţia Imobiliară Oradea.

Prin integrarea aplicaţiei cu modulul pentru calcularea şi încasarea impozitelor şi taxelor locale este garantatǎ o sincronizare reală între plăţile efectuate în regim electronic şi acesta.

Primăria Oradea actualizează aplicaţia Oradea City Report

Prin donaţia făcută de Mobiversal, în valoare de 3500 euro, Primăria Oradea va actualiza aplicaţia Oradea City Report prin:

– realizarea unui ecran „Stiri Noutăţi” din ecranul de început

– realizarea unui buton hartă, pe care să fie afişate problemele sesizate în ultimele 7 zile – radar al problemelor din cartier

– adăugare butoane de call, inclusiv pentru categorii neconectate la dispecerate

– adăugarea un nou meniu pe ecranul principal. Denumire meniu: Petiţii favorite

– posibilitatea de a vedea răspunsurile date în toate stadiile petiţiei.

– design – schimbat culori

Testarea şi lansarea vor avea loc săptămâna viitoare.

Se implementează un sistem de transmitere a mesajelor de tip SMS

Cu ajutorul donaţiei din partea firmei Mobiversal, Primăria Oradea va folosi un nou instrument de lucru în relaţia cu cetăţenii. Astfel, prin SMS, cetăţenii vor fi notificaţi în privinţa cererilor depuse (completarea documentaţiei, ridicarea actelor, ghişeele dedicate si programul, reamintirea audienţelor, etc.) Pentru îmbunătăţirea relaţiilor dintre cetăţeni şi Primăria Oradea, începând cu 2 iunie 2015 este implementat în cadrul aplicaţiei de gestionare a documentelor (CID) un sistem de transmitere a mesajelor de tip SMS.

„Acest mijloc de comunicare va creşte încrederea cetăţenilor în autoritatea publică locală printr-o înştiinţare rapidă şi prin reducerea timpilor de eliberare a documentelor. Mesajele de tip SMS pot fi transmise către cetăţenii care, la înregistrarea în CID a unei cereri/petiţii/sesizări, au comunicat un număr de telefon mobil pentru a putea fi contactaţi/înştiinţaţi ulterior. Spre exemplu, mesajele pot fi transmise pentru a anunţa necesitatea completării documentaţiei depuse sau posibilitatea de a ridica răspunsul la cererea depusă în Sala Ghişeelor etc”, a completat city managerul Eduard Florea.

Urmărește-ne pe Social Media:

CONSTRUIT CU IN ROMANIA
© Copyright 2023
Sari la conținut