Compartiment Autoritate tutelară
Marc Oltea Diana
Director executiv Direcția Juridică
Compartimentul Autoritate Tutelară asigură îndeplinirea tuturor atributiilor stabilite în sarcina Autorității Tutelare de Codul Civil și celelalte acte normative incidente, precum și a celorlalte sarcini trasate de conducerea instituției.
- întocmesc referate şi redactează proiecte de dispoziţii privind instituirea curatelei pe seama bolnavilor psihici, în vederea reprezentării acestora în procesul de punere sub interdicţie;
- întocmesc referate şi redactează proiecte de dispoziţii privind instituirea curatelei pe seama bolnavilor psihici nepuşi sub interdicţie, în vederea reprezentării acestora în faţa instanţelor judecătoreşti, în diferite procese, altele decât cele de punere sub interdicţie, în faţa notarilor publici
- verifică de câte ori este necesar, modul în care curatorul a administrat pensia bolnavilor psihici nepuşi sub interdicţie
- efectuează pe teren un control efectiv şi continuu asupra modului în care părinţii îşi îndeplinesc îndatoririle cu privire la persoana şi bunurile copilului minor (conform art.108 Cod Familiei)
- solicită instanţelor judecătoreşti în calitate de delegat al autorităţii tutelare, punerea sub interdicţie a unei persoane care nu are aparţinători şi este bolnavă psihic;
- verifică pe teren şi întocmeşte anchete sociale privind internarea nevoluntară a bolnavilor psihici periculoşi, conform Legii nr.487/2002
- asistă persoanele vârstnice în faţa notarilor publici, cu ocazia încheierii unui act juridic de înstrăinare a bunurilor ce le aparţin, în scopul întreţinerii şi îngrijirii lor, în baza Legii nr.17/2000
- verifică pe teren situaţia bolnavilor puşi sub interdicţie şi întocmeşte anchete sociale privind situaţia bolnavilor psihici pentru care urmează să se instituie tutela
- întocmeşte referate şi redactează proiecte de dispoziţii privind instituirea tutelei pe seama bolnavilor psihici
- verifică de câte ori este necesar socotelile privitoare la veniturile bolnavilor puşi sub tutelă şi la cheltuielile făcute cu întreţinerea acestora şi cu administrarea bunurilor sale şi dacă sunt regulat întocmite şi corespund realităţii va da descărcare tutorelui
- verifică darea de seamă generală prezentată de tutore la încetarea tutelei
- întocmeşte referate şi redactează proiecte de dispoziţii privind instituirea curatelei pe seama minorilor în vederea reprezentării sau asistării acestora la diferite instituţii de stat la acceptarea unei succesiuni,la ridicarea pensiei de urmaş, la cumpărarea sau vânzarea unor bunuri imobile, la acceptarea unor donaţii, etc.
- asistă minorii în cursul procedurii speciale de anchetare a acestora la cele mai importante acte procedurale, conform art. 475, 476, Cod proc. Penală
- întocmesc şi comunică instanţelor judecătoreşti avizele date în problema încredinţării minorilor în caz de divorţ, de stabilire a domiciliului acestora sau de reîncredinţare, după efectuarea verificărilor pe teren la domiciliile părinţilor
- întocmesc referate şi redactează proiectul de dispoziţie privind stabilirea reprezentantului legal al adultului cu handicap grav, nedeplasabil, în vederea ridicării şi administrării în favoarea bolnavului a indemnizaţiei lunare cuvenite conform Ordinului 380/2002
- verifică pe teren şi efectuează anchete sociale cu privire la executarea sau neexecutarea corespunzătoare a obligaţiilor de întreţinere şi îngrijire a persoanei vârstnice, obligaţii asumate prin încheierea unui contract de întreţinere în temeiul articolelor 30-34 din Legea 17/2000
- verifică pe teren şi întocmeşte grile de evaluare medico-sociale a persoanelor care se internează în unităţile de asistenţă medico-sociale
- verifică pe teren şi întocmeşte anchete sociale privind situaţia familială a persoanelor condamnate care solicită amânarea executării pedepsei sau întreruperea executării pedepsei (conform art 453-457 Cod de procedură penală)
- primesc publicul pentru consultanţă şi pentru clarificarea unor situaţii.
- desfaşoară activităţi privind pregătirea, organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare, locale, prezidenţiale, europarlamentare şi a referendumurilor, conform legilor în vigoare.
- desfăşoară în colaborare cu toate direcţiile, serviciile, compartimentele, orice alte activitati necesare realizarii atributiilor de serviciu.
Este responsabil de actele întocmite din punct de vedere juridic- aplicarea legislatiei specifice autorității tutelare.
Relaţii interne:
PRIMAR:
- primeşte răspunsuri, informari si referate legate de activitatea compartimentului;
- transmite dispozitii, corespondenta, note de audienta.
SECRETAR:
- semneaza referatele si orice alte inscrisuri rezultate din activitatea Compartimentului Autoritate Tutelară,
- vizează pentru legalitate dispozițiile de primar emise în legătură cu activitatea specifică a compartimentului .
- avizează și contrasemnează actele administrative legate de organizarea din punct de vedere tehnic şi desfăşurarea alegerilor generale şi locale, prezidenţiale, alegerilor euro-parlamentare, referendumului.
Relaţii externe:
CETĂŢENII:
- primeşte cereri, sesizari, reclamatii cu privire la problemele cu care se ocupa compartimentul;
- transmite răspunsuri la cererile cetăţenilor.
RELAŢII CU ALTE INSTITUŢII :
- Directia Generala Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului: pentru adoptii;
- Instantele judecatoresti;
- Inspectoratul Teritorial pentru Protectia Persoanelor cu handicap;
- Spitalele de neuropsihiatrie: Oradea, Stei, Nucet;
- Institutia Prefectului - Judeţul Bihor.
BALACIU IOANA CLAUDIA - consilier |
CHIRU IOAN CALIN - consilier |
MUGHIURUS GABRIELA GEORGETA - consilier |
- folosirea computerului si a programelor specifice;
- cunoașterea legislatiei în domeniu;